اخبــار و اطلاعیه هــا

20 دي 1402

بالاخره بعد از یک سال وزارت نیرو متقاعد شد نرخ‌های جدید خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدید پذیر را اعلام نماید. درست یکسال پس از ابلاغیه‌ای که محرابیان در سال گذشته اعلام کرد این نرخ‌های جدید ابلاغ شده و با اینکه قرار بود اردیبهشت ماه امسال انجام گردد با شش ماه تاخیر نرخ‌های جدید خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعلام شد تا فرصت احداث نیروگاه‌ها در سال جاری از دست رود.

قبلا در پاییز ۱۴۰۱ قیمت خرید برق نیروگاه‌های خورشیدی تا ۲۰ کیلووات مبلغ ۱۷۵۰ تومان و از ۲۰ کیلووات تا ۳ مگاوات ۱۶۵۰ تومان اعلام شده بود که امسال قیمت خرید افزایش یافته، اما حداکثر ظرفیت احداث به ۱ مگاوات کاهش یافته است.

همچنین قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس با ظرفیت ۲۰ کیلووات و کمتر، برای هر کیلووات ساعت ۲۵ هزار ریال تعیین شده است. علاوه بر آن نرخ خرید تضمینی برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس با ظرفیت ۲۰ کیلووات تا یک مگاوات برای هر کیلووات ساعت ۲۲ هزار ریال تعیین شده است.

افرادی که تمایل ظرفیت‌های بالاتر احداث نمایند باید در مناقصات نیروگاه‌های خورشیدی و در مکان‌هایی که از قبل توسط وزارت نیرو مشخص شده شرکت نمایند. در این طرح قیمت خرید بصورت ارزی و به مبلغ ۶.۹ سنت دلار به ازای هرکیلووات ساعت برق و این خرید تضمینی به مدت شش سال انجام خواهد شد. بعد از ۶ سال نیز سرمایه گذار می‌تواند برق خود را در بورس انرژی عرضه کرده یا قرارداد فروش مستقیم با صنایع ببندد و یا اگر امکان صادرات ایجاد شود انرا صادر نماید.

هزینه کامل احداث نیروگاه‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی در آذرماه ۱۴۰۲ حدودا ۱۴۰ میلیون تومان، نیروگاه ۱۰ کیلوواتی حدودا ۲۷۰ میلیون و نیروگاه ۲۰ کیلوواتی حدودا ۵۳۰ میلیون تومان است. هزینه احداث نیروگاه‌های ۱۰۰ کیلوواتی حدودا ۲ میلیارد تومان و هزینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی ۱ مگاواتی حدودا ۵۳۰ هزار دلار است.

هزینه احداث اعلام شده فوق بدون احتساب هزینه‌های زمین و اتصال به شبکه است. برای نیروگاه‌های انشعابی (کسانی که انشعاب برق دارند) امکان احداث حداکثر ۲۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی وجود دارد.

اگر کسی زمین نداشته باشد دولت برای احداث تا ۱ مگاوات به آن‌ها زمین با شرایط مناسب اجاره می‌دهد، اما اغلب متقاضیان نیروگاه‌های کوچک یا مشترکین خانگی هستند و یا کارخانه و صنایع هستند که اغلب آن‌ها در محل انشعاب خود نیروگاه احداث می‌کنند.

گفتنی است بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش توسعه دانش بنیان تجدیدپذیر همه مشترکین با دیماند بالای ۱ مگاوات باید تا ۱۴۰۵ حداقل ۵ درصد برق خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند وگرنه با ۲۰ درصد بالاتر از قیمت فروش برق تجدیدپذیر در تابلوسبز بورس انرژی جریمه خواهند شد. این مشترکین یا باید خود نیروگاه احداث کرده و یا از تابلوسبز بزق خود را خریداری نمایند تا مشمول این جریمه نشوند.

زمین مورد نیاز نیروگاه‌های خورشیدی هر کیلووات حدودا ۱۲-۱۳ مترمربع بوده و هر مگاوات ۱.۵ هکتار زمین نیاز دارد. البته با توجه با راندمان پنلها، عرض جغرافیایی محل نصب، شیب زمین، نوع استراکچر، جهت زمین و… فضای مورد نیاز تغییر خواهد کرد.

قیمت خرید برق نیروگاه‌های حمایتی ۳۰۰۰ تومان

با ابلاغ مصوبه نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو، قیمت خرید تضمینی از نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی مشمول طرح حمایت از اقشار کم درآمد به ازای هر کیلو وات ساعت ۳۰ هزار ریال تعیین شده است.

امکان خرید برق نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی احداث شده توسط خیرین مدرسه ساز در مدارس و موسسات آموزشی با نرخ ۳۰ هزار ریال به ازای هر کیلووات ساعت فراهم شده است.

این نیروگاه‌ها شامل نیروگاه‌های ساخته شده توسط اقشار کم درآمد و خیرین مدرسه ساز، مشمول اعمال ضرایب کاهشی نرخ خرید (ضریب دوره) در رقم صورت حساب نهایی در ابتدای سال‌های هشتم، دوازدهم و شانزدهم نمی‌شوند. یادآوری می‌گردد با توجه به در نظر گرفتن تعرفه‌های حمایتی و ویژه برای این دسته از نیروگاه ها، افزایش نرخ بابت امتیاز بومی سازی به این نیروگاه‌ها اعمال شده و مجدداً محاسبه نمی‌گردد.

ارســـال نظرات